4 augustus 2024
Werk en Carrière

Hoe creëer je een inclusieve werkomgeving?

inclusieve werkomgeving

Het creëren van een inclusieve werkomgeving lijkt soms een modewoord, geassocieerd met de ‘woke-generatie’ en iets nieuws op HR-vlak. Veel werkgevers streven echter al langer naar een omgeving waarin diversiteit, gelijkheid en respect centraal staan. Een inclusieve werkomgeving gaat dus veel verder dan trends en gaat in op het bevorderen van een cultuur waarin alle medewerkers zich gewaardeerd voelen voor hun bijdragen, ongeacht hun achtergrond, geslacht, leeftijd, etniciteit of andere persoonlijke kenmerken. Het is ook gericht op het creëren van een werkomgeving voor de toekomst en die beter bestand is tegen uitdagingen zoals krapte op de arbeidsmarkt en globalisering.
 

De voordelen van een inclusieve werkomgeving

Zonder deze uitdagingen zul je je als werkgever wellicht afvragen waarom een inclusieve werkomgeving een doel op zich zou moeten zijn. Wat hebben werkgevers er eigenlijk aan?

Verbeterde teamdynamiek: Diverse teams ervaren een verhoogde verbondenheid en samenwerking, wat bijdraagt aan creativiteit en innovatie.

Hogere productiviteit: Medewerkers voelen zich meer gewaardeerd en zijn daardoor gemotiveerder om bij te dragen aan organisatiedoelen.

Betere bedrijfscultuur: Inclusiviteit bevordert respect en gelijkheid, wat kan leiden tot hogere medewerkerstevredenheid en lager personeelsverloop.
 

De eerste stappen naar inclusiviteit

Is jouw organisatie behoorlijk homogeen? Dan zijn er verschillende stappen die je kunt nemen om meer teamleden met verschillende eigenschappen aan te trekken en te behouden.

1. Bewustwording creëren: Het begint natuurlijk met het creëren van bewustzijn onder leidinggevenden en medewerkers, over het belang van inclusie. Organiseer trainingen en workshops om vooroordelen te verminderen en om het belang van diversiteit te benadrukken.

2. Beleid en procedures herzien: Evalueer bestaande beleidsmaatregelen en procedures om ervoor te zorgen dat ze inclusie ondersteunen. Dit kan onder meer gaan over wervings- en selectieprocessen, loopbaanontwikkeling, en het voorkomen van discriminatie.

3. Diversiteit in werving: Pas wervingspraktijken aan om diversiteit te bevorderen. Dit kan onder meer inhouden dat vacatures op meer diverse platforms worden gedeeld (bv. TikTok voor een jongere doelgroep), gebruik van taal in vacatureteksten (bv. genderneutraal of ook een Engelstalige versie), en het actief zoeken naar kandidaten met diverse achtergronden.

4. Creëren van een inclusieve cultuur: Stel een inclusieve cultuur centraal binnen de organisatie door het belonen van samenwerking, open communicatie en respect voor verschillende perspectieven en ideeën. Denk ook eens na over de voertaal die gebruikt wordt bij meetings of presentaties.

5. Feedback en evaluatie: Zorg voor een open communicatiekanaal waar medewerkers feedback kunnen geven over inclusie-initiatieven en waar de voortgang regelmatig wordt geëvalueerd en bijgestuurd.

Door deze stappen te nemen, kun je een solide basis leggen voor een meer inclusieve werkomgeving. Houd wel rekening met wat werkt voor jouw organisatie en je huidige team. Het moet vooral niet geforceerd aanvoelen voor iedereen en eigenlijk een logische doorontwikkeling zijn van je huidige bedrijfscultuur.

"Enquêtes onder werknemers kunnen waardevolle feedback opleveren over hoe zij de cultuur ervaren"

Wanneer is het succesvol?

Het meten en evalueren van inclusiviteitsinitiatieven is essentieel om te begrijpen of deze effectief zijn en om eventuele verbeteringen aan te brengen. Werkgevers kunnen verschillende methoden en strategieën toepassen om deze effectiviteit te beoordelen:

1. Medewerkerstevredenheidsenquêtes: Regelmatige enquêtes onder werknemers kunnen waardevolle feedback opleveren over hoe zij de inclusieve cultuur van het bedrijf ervaren. Vragen kunnen gaan over ervaringen met inclusie, percepties van gelijke kansen, en het gevoel van welzijn en betrokkenheid.

2. Kwalitatieve interviews en focusgroepen: Om een niveau dieper te kunnen gaan zijn gesprekken met medewerkers nodig. Met vertegenwoordigers van verschillende groepen, kunnen ze inzicht bieden in hun ervaringen en perspectieven. Het kan ook helpen om eventuele barrières of uitdagingen te identificeren die ze ervaren in de werkomgeving.

3. Analyse van promotie- en carrièretrajecten: Door te kijken naar promotiecijfers en de carrièretrajecten van werknemers over verschillende demografische groepen heen, kunnen werkgevers beoordelen of er gelijke kansen zijn en of divers talent daadwerkelijk de kans krijgt om door te groeien binnen het bedrijf.

4. Trainingsevaluaties: Als onderdeel van inclusiviteitsinitiatieven worden vaak trainingen aangeboden aan werknemers en leidinggevenden. Het evalueren van deze trainingen door middel van het uitvragen van feedback en beoordelingen is daarbij net zo belangrijk.

5. Diversiteitsstatistieken: Voor grotere organisaties kan het bijhouden en analyseren van demografische gegevens binnen het personeelsbestand inzicht geven in de mate van diversiteit en inclusie binnen het bedrijf. Werkgevers kunnen kijken naar percentages van verschillende groepen werknemers, zoals gender, etniciteit, leeftijd en achtergrond. Wees je er als organisatie wel van bewust dat het bijhouden van dergelijke gegevens gevoelig kan liggen. Transparantie is hierbij dus ook zeker gewenst.

Door bovenstaande meetmethoden te gebruiken, kunnen werkgevers niet alleen de huidige staat van inclusie binnen hun organisatie begrijpen, maar ook gerichte acties ondernemen om een inclusieve werkomgeving te verbeteren en te handhaven.

Door actief te streven naar gelijke kansen, het bevorderen van een cultuur van respect en openheid, en het meten van de effectiviteit van inclusiviteitsinitiatieven, kunnen werkgevers niet alleen hun medewerkers meer betrokken en tevreden maken, maar ook een veerkrachtige organisatie opbouwen die klaar is om uitdagingen aan te gaan en succesvol te blijven.

Bij Digitallstars merken we dat steeds meer organisaties zich presenteren met inclusief werkgeverschap, met waarden als gelijkwaardigheid en diversiteit voorop. Toch zien we bij de werving van kandidaten dat veel werkgevers nog steeds vast blijven houden aan vooroordelen, stereotypen en aannames. Heb je hulp nodig bij het vernieuwen van je werving en selectiebeleid? Laten we eens kennismaken!

Afke van den Tweel 06 23 78 33 66

Foto door Jason Goodman via Unsplash

Search button

Verbeterde leesbaarheid

Hoog contrast

Annuleren
Opslaan